Heirdal, 11 december 2015
Beste
Bisselter Buurtgenoten,
Omdat ik wel
vaker bijeenkomsten ‘moet’ missen, maakte ik zojuist gebruik van een ‘van het
hart’-moment bij de Stamtafel, door het uitdelen van deze Brief. Wát geweldig
dat dit Blog, naast het Courantje dat 2 x per jaar verschijnt, ook bestaat,
want het is het enige middel om ook op andere momenten berichten te kunnen sturen
of te ontvangen. Zoals sommigen wel weten pleit ik al langer voor meer
up-to-date verslaggeving in onze wijk,
en dus
verzamel ik graag concrete ideeën om dit nog beter mogelijk te maken!
Gelukkig zijn er al gemeentelijke plannen voor een “Online
Dorpsplein” via www.mijnbuurtje.nl
Nu heb ik
onlangs de statuten van de WijkraadVereniging opgevraagd, en daar staat ook in
dat (o.a.) het informeren en adviseren, en het bevorderen van goede
communicatie de Middelen zijn om het Doel van onze vereniging te bereiken, te
weten:
het behartigen en bevorderen van een goed
leefklimaat op de Bisselt, precies wat bestuursleden door vrijwillige en
prijzenswaardige inzet al sinds febr. 1982 voorstaat. [Het was verrassend terug
te zien dat mijn schoonvader destijds mede-initiator was.]
Nu,
uitsluitend met dátzelfde doel voor ogen heb ik, 2 jaar geleden, alleen op
onervaren wijze, stem gegeven (dat is mijn vak ook, maar dan melodieuzer) aan
de rondzingende zorgen over het al/niet open blijven van o.a. het Plaggenpad. Niet
alles verliep toen even gewenst, en waar nodig zijn
excuses aangeboden, alleen
zijn er toch twee vragen blijven liggen:
1. Hoe kunnen wijkbewoners (leden dus)
die dat wensen, “voor de hele buurt (én andere natuurliefhebbers!) een lángere en hardere garantie krijgen op het gewoonte-recht van
gebruik van het meest centraal gelegen, struin -en cultuurpad?”

Tot nu toe is
er alleen de op zichzelf zeker prettige toezegging van de fam. Lemmens (zie
Blog dd 20 juli ’14) dat zij ‘geen plannen hebben het pad op te heffen’. Echter
weet niemand hoe lang dat zo blijft, ook als het eigendom eens overgaat. [Ook
lijkt nog onduidelijk wie nu echt de eigenaar van alleen het pád is? Er wordt in
het zelfde schrijven immers vooral over de gronden tússen de straten, de wegen
en het pad gesproken. Verder is het nog wat lastig er geen schram of
kleerscheur op te doen.]
2. Hoe is het wijkraadbestuur alsnog te
overtuigen dat dit wel degelijk een wijk-kwestie is en geen particuliere zaak?
Het ging destijds al om een ruim 15-tal leden, maar daarvan kreeg toen niemand
het idee een buitengewone vergadering aan te vragen of die z.n. zelf te
organiseren.
[Mogelijk
komt dat mede doordat statuten en huishoudelijk reglement niet zo bekend zijn, en
ook niet worden aangeboden aan nieuwe bewoners-leden of op het blog staan.
Zouden ze daar op mogen verschijnen?]
De vraag aan U nu is: zou u ook een buitengewone vergadering
willen waarin dit wordt besproken? Bij 15 leden die dat willen, zal (vlg. art. 14) het bestuur na schriftelijke
aanvraag daar binnen 8 weken gevolg aan geven. Wilt u me dit aub vóór 8
januari a.s. laten weten? Zodra er 15 mensen zijn stuur ik de aanvraag in, liefst voor een
vergadering eind januari/begin februari ’16.
Uiteraard zou dan evt ook een enkel
ander actueel onderwerp aan bod kunnen komen,
dat liever eerder wordt behandeld dan
‘pas’ in de jaarvergadering op 20 april. Bv het onderzoek Duurzame Energie, de buurtveiligheid
of een andere kwestie?
*Ter Info hierbij:
Eerder is
geprobeerd de medewerking van het bestuur te verkrijgen bij een enquête met de
bedoeling het aantal belangstellenden t.a.v. dit onderwerp te peilen, maar dat
is toen niet gelukt.
Ook is er al
veel over uitgezocht , eveneens bij de gemeente, maar dat licht ik dán graag
verder toe.
Is er toch eerder
al behoefte aan die info, dan schrijf ik wel een document op het Blog.
En dan hoort
u van mij uiterlijk op 8 januari de uitslag.
Eerder ben
ik weinig bereikbaar.
Met
vriendelijke dank bij voorbaat,
en u mede
namens Martin Meijers alvast een mooie tijd en genoeg zon in 2016 wensend,
Tineke
Rietbergen,
mede-initiator van de hulptroep voor
NM, van ‘de trap’ en van de BisseltZongroep
Laatste up-date t.a.v. de BisseltZongroep,
vooral Ad
Huijsmans en Tineke Lodders hun zoektocht betreffende, middels een verkort citaat
(30.11 jl):
“De
overheid maakt het bepaald niet makkelijk om een energiecollectief te starten.
Het collectief is als energieleverancier programma-verantwoordelijk, en
moet dagelijks gegevens aanleveren. Verder is het onderhevig aan heffing BTW en
accijns, die de hoogte van de kWh-prijs bepalen.
Je
moet dus een kWh produceren, opslaan, leveren -en administreren tegen een prijs
onder de concurrerende aanbiedingen van de klassieke leveranciers, wil het
Bisseltbewoners een besparing opleveren. Dan gaat het om veel meer dan
10.000 kWh, en of dát voor de Bisselt kan met een collectief, is nog de vraag.
Verder is de techniek nog niet zo ver dat er betaalbare oplossingen voor opslag
zijn. En gezamenlijk zonnepanelen aanschaffen levert niet veel op.” Het wachten is ook nog op advies van de RVO.
Laat het Ad
weten als u deeltaken in het zoeken kunt vervullen, en mij als u af en toe een aparte
up-date wil.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten