zaterdag 12 december 2015

Brief, verspreid onder Stamtafelgasten

                                                                                                                                                              Heirdal,  11 december 2015 

Beste Bisselter Buurtgenoten,

Omdat ik wel vaker bijeenkomsten ‘moet’ missen, maakte ik zojuist gebruik van een ‘van het hart’-moment bij de Stamtafel, door het uitdelen van deze Brief. Wát geweldig dat dit Blog, naast het Courantje dat 2 x per jaar verschijnt, ook bestaat, want het is het enige middel om ook op andere momenten berichten te kunnen sturen of te ontvangen. Zoals sommigen wel weten pleit ik al langer voor meer up-to-date verslaggeving in onze wijk,
en dus verzamel ik graag concrete ideeën om dit nog beter mogelijk te maken!
Gelukkig zijn er al gemeentelijke plannen voor een “Online Dorpsplein”  via www.mijnbuurtje.nl
Nu heb ik onlangs de statuten van de WijkraadVereniging opgevraagd, en daar staat ook in dat (o.a.) het informeren en adviseren, en het bevorderen van goede communicatie de Middelen zijn om het Doel van onze vereniging te bereiken, te weten:
het behartigen en bevorderen van een goed leefklimaat op de Bisselt, precies wat bestuursleden door vrijwillige en prijzenswaardige inzet al sinds febr. 1982 voorstaat. [Het was verrassend terug te zien dat mijn schoonvader destijds mede-initiator was.]

Nu, uitsluitend met dátzelfde doel voor ogen heb ik, 2 jaar geleden, alleen op onervaren wijze, stem gegeven (dat is mijn vak ook, maar dan melodieuzer) aan de rondzingende zorgen over het al/niet open blijven van o.a. het Plaggenpad. Niet alles verliep toen even gewenst, en waar nodig zijn
excuses aangeboden, alleen zijn er toch twee vragen blijven liggen:

1. Hoe kunnen wijkbewoners (leden dus) die dat wensen, “voor de hele buurt (én andere natuurliefhebbers!)  een lángere en hardere  garantie krijgen op het gewoonte-recht van gebruik van het meest centraal gelegen, struin -en cultuurpad?”
Tijdens de van beide zijden on-elegante, noodgedwongen hand-opsteking bij de rondvraag van de laatste ledenvergadering van 21 april j.l. bleek  immers opnieuw dat het meer leden ter harte gaat; meer dan het bestuur verwachtte of tot dan toe wilde weten*.
Tot nu toe is er alleen de op zichzelf zeker prettige toezegging van de fam. Lemmens (zie Blog dd 20 juli ’14) dat zij ‘geen plannen hebben het pad op te heffen’. Echter weet niemand hoe lang dat zo blijft, ook als het eigendom eens overgaat. [Ook lijkt nog onduidelijk wie nu echt de eigenaar van alleen het pád is? Er wordt in het zelfde schrijven immers vooral over de gronden tússen de straten, de wegen en het pad gesproken. Verder is het nog wat lastig er geen schram of kleerscheur op te doen.]

2. Hoe is het wijkraadbestuur alsnog te overtuigen dat dit wel degelijk een wijk-kwestie is en geen particuliere zaak? Het ging destijds al om een ruim 15-tal leden, maar daarvan kreeg toen niemand het idee een buitengewone vergadering aan te vragen of die z.n. zelf te organiseren.
[Mogelijk komt dat mede doordat statuten en huishoudelijk reglement niet zo bekend zijn, en ook niet worden aangeboden aan nieuwe bewoners-leden of op het blog staan. Zouden ze daar op mogen verschijnen?]

De vraag aan U nu is: zou u ook een buitengewone vergadering willen waarin dit wordt besproken? Bij 15 leden die dat willen, zal (vlg. art. 14) het bestuur na schriftelijke aanvraag daar binnen 8 weken gevolg aan geven. Wilt u me dit aub vóór 8 januari a.s. laten weten? Zodra er 15 mensen zijn stuur ik de aanvraag in, liefst voor een vergadering eind januari/begin februari ’16.


Uiteraard zou dan evt ook een enkel ander actueel onderwerp aan bod kunnen komen,
dat liever eerder wordt behandeld dan ‘pas’ in de jaarvergadering op 20 april. Bv het onderzoek Duurzame Energie, de buurtveiligheid of een andere kwestie?

*Ter Info hierbij:
Eerder is geprobeerd de medewerking van het bestuur te verkrijgen bij een enquête met de bedoeling het aantal belangstellenden t.a.v. dit onderwerp te peilen, maar dat is toen niet gelukt.
Ook is er al veel over uitgezocht , eveneens bij de gemeente, maar dat licht ik dán graag verder toe.
Is er toch eerder al behoefte aan die info, dan schrijf ik wel een document op het Blog. 

 Goed, ik zie graag uw eventuele, en dan liefst zo kort mogelijke reactie tegemoet via:
En dan hoort u van mij uiterlijk op 8 januari de uitslag.
Eerder ben ik weinig bereikbaar.

Met vriendelijke dank bij voorbaat,
en u mede namens Martin Meijers alvast een mooie tijd en genoeg zon in 2016 wensend,
Tineke Rietbergen,
mede-initiator van de hulptroep voor NM, van ‘de trap’ en van de BisseltZongroep

Laatste up-date t.a.v. de BisseltZongroep,
vooral Ad Huijsmans en Tineke Lodders hun zoektocht betreffende, middels een verkort citaat (30.11 jl):
“De overheid maakt het bepaald niet makkelijk om een energiecollectief te starten. Het collectief is als energieleverancier  programma-verantwoordelijk, en moet dagelijks gegevens aanleveren. Verder is het onderhevig aan heffing BTW en accijns, die de hoogte van de kWh-prijs bepalen.
Je moet dus een kWh produceren, opslaan, leveren -en administreren tegen een prijs onder de concurrerende aanbiedingen van de klassieke leveranciers, wil het Bisseltbewoners een besparing opleveren. Dan gaat het om veel meer dan 10.000 kWh, en of dát voor de Bisselt kan met een collectief, is nog de vraag. Verder is de techniek nog niet zo ver dat er betaalbare oplossingen voor opslag zijn. En gezamenlijk zonnepanelen aanschaffen levert  niet veel op.”  Het wachten is ook nog op advies van de RVO.

Laat het Ad weten als u deeltaken in het zoeken kunt vervullen, en mij als u af en toe een aparte up-date wil.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten